Hvis du ikke betaler din virksomheds gæld

Hvis du ikke betaler din virksomheds gæld til en offentlig kreditor til tiden, bliver gælden sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.

Du kan blive ringet op af os

I forbindelse med vores gældsinddrivelse vil du kunne opleve, at en sagsbehandler ringer til dig. Vi ringer på det telefonnummer, som Skatteforvaltningen har fået oplyst, eller som kan søges frem på internettet via teleselskabernes oplysninger. Du har altid modtaget et brev fra os, inden vi ringer til dig.

Formålet med opkaldet er:

  • at indhente oplysninger, som vi skal bruge til at beslutte, hvordan din virksomheds gæld skal inddrives
  • at vejlede dig om fx gælden, betalingen eller sagens videre forløb. Du kan dog altid bede om at få sendt vejledningen skriftligt

En telefonsamtale kan blive fulgt op af et brev, hvis samtalen har stor betydning for inddrivelse af gælden, eller hvis du beder sagsbehandleren om en skriftlig opfølgning.

Vi kan inddrive gæld på flere måder

Vi kan rykke for gælden

Vi kan foretage udlæg

Vi kan stille krav om sikkerhed for din gæld

Du kan miste din bevilling eller autorisation

Vi kan modregne gælden

Vi kan indgive konkursbegæring

Renter og fradrag

Når din virksomhed har gæld til inddrivelse hos os, løber der dagligt renter på gælden. Læs mere på siden Renter og fradrag.

Du kan læse mere om reglerne i Den juridiske vejledning, afsnit G.A. Inddrivelse, som du finder på skat.dk/juridiskvejledning.