Gå til indhold

Hvis du ikke betaler din gæld

Vi kan inddrive din gæld til det offentlige på flere måder.

Det er vores opgave at inddrive borgernes gæld til det offentlige og sørge for, at så mange som muligt betaler. Har du ikke betalt din gæld til det offentlige, kan vi inddrive den på flere måder.

 

Sådan kan vi inddrive gæld: Vi kan sende en rykker, trække en del af din indkomst, modregne i fx. overskydende skat eller tage sikkerhed i dine ejendele.

 

Vi kan

 

Du får breve fra os

Gældsstyrelsen sender breve fx rykkere eller afgørelser med Digital Post, så husk at tjekke din digitale post. Er du fritaget for Digital Post, får du brev med almindelig post.

Du kan blive ringet op af os

I forbindelse med vores gældsinddrivelse vil du kunne opleve, at en sagsbehandler ringer til dig. Du har mulighed for at bede sagsbehandleren om at bekræfte, at opkaldet er fra Gældsstyrelsen.

Vi ringer på det telefonnummer, som Skatteforvaltningen har fået oplyst, eller som kan søges frem på nettet via teleselskabernes information.

Formålet med opkaldet er:

  • at indhente information, som vi skal bruge til at beslutte, hvordan din gæld skal inddrives
  • at vejlede dig om fx din gæld, betaling eller sagens videre forløb. Du kan dog altid bede om at få sendt vejledningen skriftligt.

En telefonsamtale kan blive fulgt op af et brev, hvis samtalen har stor betydning for inddrivelse af gælden, eller hvis du beder sagsbehandleren om en skriftlig opfølgning.