Frivillig betaling

- når du vil betale til din gæld, før vi inddriver den, eller ud over det vi inddriver

Ring til os på 70 15 73 04, hvis du ønsker at lave en frivillig betaling.

Du kan betale det hele på en gang eller betale i rater efter aftale. Læs mere på siden Sådan betaler du din gæld.

Vær opmærksom på, at vi kan inddrive din gæld, samtidig med du indbetaler frivilligt:

Vi bruger din betaling, når vi ved, vi kan inddrive din gæld

Hvis vi ved, at vi kan inddrive din gæld, bruger vi som regel betalingen på din gæld i løbet af nogle få dage.

Har du gæld, som vi mistænker for at kunne have fejl i de registrerede oplysninger eller være forældet, skal vi undersøge den nærmere, før vi kan bruge din betaling på gælden. Vi kan ikke inddrive gæld, som er forældet, eller har datafejl, som har betydning for, om vi kan inddrive gælden lovligt.

  • Mulig forældelse
    Har vi mistanke om, at din gæld kan være forældet, tager undersøgelsen som udgangspunkt op til 30 dage fra vi modtager din betaling.
  • Mulige datafejl
    Har vi mistanke om datafejl, kan en undersøgelse strække sig over flere måneder. Det afhænger af, hvor kompliceret det er. Datafejl kan handle om fx forkerte oplysninger om gældens hovedstol og renter.

Vi skal som udgangspunkt bruge din betaling inden 6 måneder

Betaler du til en gæld, som vi har mistanke om har datafejl eller kan være forældet, har vi som udgangspunkt en tidsfrist på 6 måneder til at undersøge gælden nærmere og bruge din betaling på gælden. Vi kan i særlige tilfælde forlænge eller forkorte tidsfristen.

Kan vi ikke afslutte undersøgelsen af gælden indenfor tidsfristen, får du betalingen retur. Hvis du har anden gæld, som vi kan inddrive, bruger vi dog din betaling til denne gæld.

Du skal kontakte os, hvis du vil vide, om din betaling er i venteposition hos os, fordi vi undersøger din gæld.

Hvis du får din betaling retur

Reglerne om betaling til gæld, som mistænkes for fejl eller forældelse, er fra juli 2021. De gælder også for tiden før den dato. Du kan derfor godt få et beløb retur, som du har betalt før juli 2021.

Hvis du får din betaling retur, eller vi bruger den på anden gæld, beregner vi en rentegodtgørelse til dig for den periode, vi har haft din betaling. Vi kan i særlige tilfælde sende din betaling retur, kort efter vi har modtaget den. Det kan vi gøre, hvis du fx allerede har betalt til en gæld, som vi mistænker for datafejl, eller vi allerede har sendt en betaling tilbage til dig. I de tilfælde får du ingen rentegodtgørelse.

Du kan ikke vælge at få din frivillige betaling retur indenfor de omkring 6 måneder, vi har til at undersøge din gæld.

Returbeløb på mindst 1000 kr. efter undersøgelsesfristen

Får du mindst 1000 kr. tilbage af din frivillige betaling, fordi vi ikke har nået at afslutte undersøgelsen af din gæld indenfor tidsfristen, standser vi renteberegningen af denne gæld.

Renteberegningen standes kun for den gæld, som ville være blevet betalt på tidspunktet for modtagelsen af betalingen, hvis gælden havde være klar til inddrivelse.

Renteberegningen standses fra det tidspunkt, vi beslutter at sende betalingen tilbage, eller bruge den på anden gæld.

Når vi har afsluttet undersøgelsen af gælden, som mistænkes for fejl eller forældelse, og vi kan inddrive den, sender vi dig et brev med betalingsoplysninger. Betaler du ikke inden betalingsfristen i brevet, begynder der igen at løbe renter på gælden.

Du hører fra os

Vi giver dig besked

  • hvis vi ikke kan bruge din betaling og har beregnet en rentegodtgørelse til dig
  • hvis vi bruger din betaling på anden gæld, end den vi undersøger for mistanke om datafejl eller forældelse.

Din betaling går til at nedbringe gælden i en bestemt rækkefølge

Din frivillige betaling går først til inddrivelsesparat gæld. Det vil sige gæld, som hverken er forældet eller har fejl i de registrerede oplysninger. Vi inddriver de forskellige inddrivelsesparate gældsposter i en lovbestemt rækkefølge.

Du kan læse mere om reglerne i Den juridiske vejledning, afsnit G.A.2.3 Dækningsrækkefølge, som du finder på skat.dk/juridiskvejledning.

Ofte stillede spørgsmål om betaling

  • Hvordan betaler jeg?

    Ring til os på 70 15 73 04 for at få oplyst gældens præcise størrelse og få de informationer, som du skal bruge for at kunne betale.

    Find flere oplysninger om betaling på siden Sådan betaler du din gæld.

  • Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler min gæld?

    Hvis du ikke betaler, risikerer du, at vi fx tilbageholder en del af din indkomst til at afdrage på din gæld. Vi kan også bruge din overskydende skat på din gæld.

    Du kan læse mere om, hvordan vi kan inddrive din gæld, på siden Hvis du ikke betaler din gæld.

  • Kan jeg selv bestemme, hvilken gæld jeg vil betale, hvis jeg har flere gældsposter?

    Nej, det kan du som udgangspunkt ikke. Vi kan dog give tilladelse til, at din betaling går til en bestemt gæld, hvis særlige forhold taler for det. Ønsker du, at en bestemt gæld betales, skal du søge om tilladelse hos os. Se hvordan du kontakter os på siden Kontakt.

  • Får jeg besked om, hvilken gæld min betaling er gået til, hvis jeg har flere gældsposter?

    Nej, du får ikke automatisk besked. Du skal ringe til os på 70 15 73 04, hvis du vil vide mere om din gæld, og hvordan vi anvender din betaling.

  • Hvad sker der, hvis jeg betaler til gæld, som I har mistanke om er forældet eller har fejl?

    Fra du betaler, har vi som udgangspunkt 6 måneder til at undersøge din gæld og bruge din betaling. Dette gælder kun for den gæld, som din betaling skulle være gået til på det tidspunkt, vi modtog din betaling.

    Vi lægger dine penge til side, imens vi undersøger gælden. Først når vi er sikre på, at gælden er lovlig at inddrive, bruger vi din betaling på gælden. Får du anden gæld efter vi har modtaget din betaling, som vi ikke mistænker for fejl eller forældelse, kan vi bruge din betaling til den gæld 6 måneder efter din betaling.

  • Løber der renter på gæld, som I skal undersøge, før I ved, om I må inddrive den?

    Ja, det gør der.

    Ved returbeløb på mindst 1000 kr. efter undersøgelsesfristen:

    Får du mindst 1000 kr. tilbage af din frivillige betaling, fordi vi ikke har nået at afslutte undersøgelsen af din gæld indenfor tidsfristen, standser vi renteberegningen af denne gæld. Renteberegningen standses fra det tidspunkt, vi sender betalingen tilbage, eller bruger den på anden gæld.

    Når vi har afsluttet undersøgelsen af gælden, som mistænkes for fejl eller forældelse, og vi kan inddrive den, sender vi dig et brev med betalingsoplysninger. Betaler du ikke inden betalingsfristen i brevet, begynder der igen at løbe renter på gælden.

    Du kan læse mere om renter på siden Renter.

  • Hvor længe går der før I ved, om min gæld kan og skal betales?

    Det kommer an på, om der er noget galt, hvad det drejer sig om, og om vi kan rette eventuelle fejl. Vi kan have mistanke om, at:

    • en gæld kan være forældet
      Det undersøger vi i løbet af ca. 30 dage. Er gælden forældet, får du dine penge retur, hvis du ikke har anden gæld, vi kan inddrive. Er gælden ikke forældet, skal den betales. Har du flere gældsposter, vi kan inddrive, skal din betaling dække dem i en lovbestemt rækkefølge.
    • en gæld kan indeholde datafejl
      Det kan fx handle om oplysninger om gældens hovedstol i forhold til renter. Datafejl kan betyde en sagsbehandling på flere måneder, hvis det er kompliceret. Fra du laver en frivillig betaling, har vi som udgangspunkt 6 måneder til at undersøge din gæld og bruge dine penge.

    Du får besked, hvis hele eller dele af den gæld, som din betaling skulle gå til, bliver slettet.

    Vær opmærksom på, at får du anden gæld, kan vi vælge at bruge din betaling på den gæld. Det kan vi som udgangspunkt 6 måneder efter din betaling. Hvis vi bruger din betaling på anden gæld, får du besked.

  • Hvad sker der, hvis jeg har betalt for meget?

    Du får pengene tilbage, hvis det viser sig, at du har betalt et højere beløb end summen af din samlede gæld. Hvis du har betalt for meget, vil pengene blive sat ind på din NemKonto.

  • Hvorfor har jeg fået penge fra Gældsstyrelsen?

    Du har fået penge fra os, enten fordi

    • du har betalt mere end du skyldner
    • vi ikke kunne bruge din betaling på din gæld indenfor 6 måneder fra du lavede en frivillig betaling.
  • Får jeg en kvittering, når jeg har betalt?

    Nej, du får ingen kvittering tilsendt efterfølgende. Din betaling fungerer på samme måde, som når du betaler en regning via Netbank.

    Du kan ringe til os på 70 15 73 04, hvis du vil vide, hvordan vi anvender pengene og få mere information om din gæld.